اربعین کامل کنندۀ حماسه حسینی

بازگشت

اربعین کامل کنندۀ حماسه حسینی

 اربعین در فرهنگ اهل بیت علیهم السلام
واژه اربعین‏ در متون دینی و مجموعه ‏های حدیثی از ارزش والایی برخوردار است اخلاص عمل در چهل روز و دعای عهد در چهل صبح، کمال عقل در چهل سالگی، دعا برای چهل مؤمن شهادت چهل مؤمن برای میت آثار گناه تا چهل روز. اصلاح تا چهل سالگی. هشدار به چهل ساله ‏ها! تغذیه و چهل روز پرهیز برگزاری عبادت در چهل شب چهارشنبه برای دیدار حضرت ولی عصر عج، از جمله مواردی است که ارزش و جایگاه این اصطلاح اسلامی و عرفانی را مشخص می‏سازد
چهل روز عزای مؤمن پیامبر ص : یا اباذر! ان الارض لتبکی علی المؤمن اذا مات اربعین صباحا; (مکارم الاخلاق، ص‏465) هنگامی که مؤمنی از دنیا می‏رود، زمین تا چهل روز برای فقدان او گریان و عزادار است بعثت انبیأ در چهل سالگی (بحارالانوار ج‏13 ص‏50) پیامبر ص : من حفظ من امتی اربعین حدیثا مما یحتاجون الیه من امر دینهم بعثه الله یوم القیامة فقیها عالما (الخصال ج‏2،ص‏541،ح‏15) هر کس از امت من چهل حدیث از احادیث دینی مورد نیاز جامعه را حفظ کند خداوند متعال او را در روز قیامت‏به عنوان فقیه و دانشمند محشور خواهد کرد *
اهمیت اربعین اربعین‏ از اصطلاحات رایجی است که در متون اسلامی کاربرد زیادی دارد، مثلا در  برخی از روایات به عنوان نماد کمال، حدی برای تصفیه باطن و... قلمداد شده و گاهی پیامهای اخلاقی و دستورهای الهی با آن همراه شده است امام صادق(ع): آسمان تا چهل روز بر حسین(ع) خون گریست و زمین چهل روز با سیاهی و تیرگی گریه کرد و خورشید چهل روز با کسوف و سرخی خود گریست و فرشتگان آسمان چهل روز گریه کردند (مستدرک الوسائل ص215) این روایات بر عظمت قیام حسین(ع) دلالت دارند و گویای این مسأله هستند که در شهادت سالار شهیدان نه تنها انسان ها، بلکه تمام مخلوقات عالم دچار تأثر و خون و غم شدند و این مسأله ای دور از ذهن و غیرقابل باور نیست، چه آنکه در قرآن می خوانیم یسبح لله ما فی السموات و ما فی الارض... (جمعه1)
مائده26 : قَالَ فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَیْهِمْ أَرْبَعِینَ سَنَةً یَتِیهُونَ فِی الأَرْضِ  رمزی را که در «اربعین» هم در لطف و هم در قهر الهی نهفته است القا می‌کند
حضرت موسی برای اخذ الواح تورات 40 شب در کوه طور بسر برد و مدت تنبیه و سرگردانی قوم قدرنشناس گوساله ‌پرست، در بیابان تیه40 سال است فاصله زمانی لازم برای انقراض نسل قدیم و اصلاح نسل جدید 40 سال است اربعین سنه یتیهون فی‌الارض
در اعراف142: وَ وَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاَثِینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً چنین القا می‌کند که در «اربعین» و عدد 400 اسراری نهفته است.
 در زمان حضرت نوح برای عذاب کفار 40 روز باران بارید. پیامبراکرم(ص) 40 روز از حضرت خدیجه(س) جدا شد و اعتکاف کرد تا غذای آسمانی نازل و مقدمات تولد حضرت فاطمه(س) فراهم شد. انسان تا 40 سالگی زمینه کمال روحی و معنوی دارد
خواندن 40 بار بعضی از سوره‌ها و دعاها برای فرج و رفع مشکلات سفارش شده. پیامد بعضی از گناهان، پذیرفته نشدن 40 روز اعمال از جمله نماز است*
اربعین؛ عهد عاشقان عاشورا
اربعین، بیعت دوباره با عاشوراست. اربعین، بعثت جانهای ملتهب است و تکرار پیمان پایدار شیعه در غدیر. اربعین، روز برائت از سلطه ستم و هنگامه عهد عاشقان شهادت است. اربعین، یادمان روزهایی است که خورشید را فراز نیزه های  جهل دیدیم و بر مظلومیت فضایل، گریستیم. اربعین، تذکار آناتی است که حق نمایان، سلاح باطل گرفتند و بر روشنای حقیقت شوریدند
 اربعین، فرصت مجدد فریاد رسای ستم سوزی است فرصت هم آوا شدن با زینب کبری (س) که احیاگر امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح ناب حسینی بود و حراست از ارزشهای علوی، آموزه شکر و شکیبایی و رشادت اوست ما درس استمرار ایثار ناب حسینی و عدل بی عدیل علی، از خروش زهرایی زینب آموخته ایم و بسان آن اسوه استقامت سرخ، تمامت هستی مان را فدای ساحت ولایت کنیم
سال 61  چهل روز از واقعه جانگداز می گذشت
هنوز از خاک کربلا عطر خون خدا به مشام می رسید و صدای محزون هل من ناصر فرزند رسول الله(ص) در میان دشت طنین انداز بود کربلا تا پیش از حادثه بزرگ، کربلا بود و اکنون سرزمین بهشت است و اگر صدای کودکی به العطش برمی خیزد، کمترین التماسی از دشمن در آن نیست این شمشیر شکسته ها و نیزه شکسته ها و خیمه های سوخته همه نشانه اند نشانه همان واقعه ای که از جبراییل به حضرت آدم(ع) و همین طور سینه به سینه گشت تا به روز واقعه رسید و تا قیامت هم ادامه خواهد یافت شیعه در این روز خود را در غم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) شریک می‌شمرد و برای‌ زنده نگهداشتن یاد حسین(ع) و یاران باوفایش در سراسر جهان مجالس عزاداری برپا می‌نماید
 جابر چهل روز بعد از شهادت امام وارد کربلا شد
بدون شک اربعین ابا عبدا...(ع)، با زیارت جابر بن عبدا... انصاری از قبر مطهر ان مظلوم توام است و در اربعین هر سال نام جابر زنده می‌شود جابر از خاندان وحی نیست ولی پیوند زندگی او با اهل بیت آن‌چنان محکم‌ است که مرگ نیز نمی‌تواند این علقه را سست نماید. جابر در زمان خروج ابا عبدا... از مدینه نابینا و ناتوان شده بود ولی ذره‌ای تردید در حقانیت قیام آن حضرت نداشت. جابر قدم به قدم در حالی که عصای او در دست عطیه بود پیش می‌آمد. به‌رغم‌ ناتوانی، مردانه گام برمی‌داشت. (عطیه کوفی و غلام جابر و مفسر قرآن و از بزرگان تابعین است) رایحه‌ی خوش قبر مطهر ابا عبدا... مشام او را نوازش می‌داد در هر قدم نام خدا را زمزمه می‌کرد و اشک‌های جابر نگاهی بغض‌آلود به‌ فرات کرد. فراتی که نتوانسته بود به لب‌های پاکترین انسان‌های روزگار جرعه‌ای آب‌ هدیه دهد
جابر روی قبر افتاد و غش کرد
سپس من مقداری آب روی صورتش پاشیدم وقتی به هوش آمد سه بار گفت: یا حسین جابر گفت: ای حسین چرا جواب مرا نمی ‌دهی؟! سپس گفت: چگونه می‌توانی جواب دهی در حالی که رگ های گلوی تو را بریده‌اند و بین سر و بدنت جدایی افتاده سپس به اطراف قبر امام حسین(ع) حرکت کرد و گفت: السلام علیکم ایتها الارواح التی حلت بفناء الحسین ... اشهد انکم اقمتم الصلاة و آتیتم الزکاة و امرتم بالمعروف و نهیتم عن المنکر...»
جابر ناله برآورد: گواهی می‌دهم که تو فرزند سلاله هدایت و تقوایی و پنجمین نفر از اصحاب کسا و عبایی، تو فرزند بزرگ نقیبان و فرزند سیده بانوانی و چرا چنین نباشد که دست سیدالمرسلین تو را غذا داد و در دامن پرهیزکاران پرورش یافتی و از سینه ایمان شیر خوردی و پاک زیستی و پاک از دنیا رفتی و دلهای مؤمنان را از فراق خود اندوهگین کردی
 با ورود همزمان اسیران به کربلا گریه و زاری میکردند و بر صورت سیلی می‌زدند
سیدبن طاووس در کتاب مقتل خود به نام لهوف: چون به بر تربت پاک امام حسین ع رسیدند، جابر بن عبداللّه‏ را با گروهی از طایفه بنی‏ هاشم و مردانی از آل پیغمبر ص دیدند که به زیارت حضرت آمده‏ اند
زنان قبایل عرب نیز که در آن اطراف بودند آنان شروع به عزاداری و نوحه سرایی کردند، زینب س دست‏ها را به دو طرف درب و سر را داخل مسجد قرار داد و گفت: یا جدّاه، خبر قتل برادرم حسین ع را آورده ‏ام  سکینه، با صدای بلند فریاد کشید: ای جد گرامی از آنچه بر سر ما گذشته است پیش تو شکایت آورده ‏ام به خدا قسم، سنگدل‏تر از یزید ندیدم و کافر و مشرکی بدتر از او سراغ ندارم. با چوب خیزران بر لب و دندان پدرم حسین ع همان جایی که شما می‏ بوسیدید می‏زد و می‏گفت: حسین چوب‏ها را چگونه می‏بینی؟
 حضرت زینب(س) با ناله‌ای جانسوز فریاد می‌زد:
وا اخاه! وا حسیناه! وا حبیب رسول الله و ابن مکه و منی! و ابن فاطمه الزهرا! و ابن علی المرتضی! آه ثم آه و بعد از آن بیهوش شدند حضرت سکینه با دیدن این ناله‌ها فریاد زد: وا محمداه، واجداه چه سخت است بر تو تحمل آنچه با اهل بیت تو کرده‌اند آنان را از دم تیغ گذراندند و بعد عریانشان نمودند!
زینب، صحیفه مصائب اولیای خدا، وارث فضایل صدیقین، ثمره رنج انبیا
 اهل بیت به مدت 3 روز در کربلا عزاداری دلخراشی کردند
و به امر امام سجاد ع راهی مدینه شدند چراکه اگر بیشتر در آنجا می‌ماندند بر اثر گریه و زاری، از دست می‌رفتند. در هنگام وداع اهل بیت در دور قبر مقدس جمع می‌شوند و حضرت سکینه با ناله می‌خواند: الا یا کربلا نودعک جسماً بلا کفن و لا غسل دفینا الا یا کربلا نودعک روحاً لاحمد و الوصی مع الامینا ای کربلا بدنی را در تو به ودیعه گذاردیم که بدون غسل و کفن مدفون شد ای کربلا کسی را به یادگار در تو نهادیم که او روح احمد و وصی اوست پس کاروان اهل بیت به سوی مدینه حرکت کرد و سرها را در کنار بدنهایشان در روز اربعین دفن نمودند
فلسفه یادآوری اربعین  اگرچه معصومین(ع) کشتی نجات محسوب می شوند اما کشتی نجات  اباعبدالله(ع) وسیع تر و سریع تر از همه است چرا که خون پاک آن حضرت اسلام ناب را بیمه کرد و آن حضرت به نوعی بزرگ ترین احیاگر اسلام حقیقی است. از همین رو اربعین شهادت آن بزرگوار نیز بیش از سایر معصومین(ع) مورد توجه قرار می گیرد و حتی برای وجود مقدس پیامبر اسلام(ص) و امیرالمؤمنین(ع) نیز مسأله اربعین رحلت و شهادت مورد توجه قرار نگرفته است چرا که یادآوری اربعین شهادت حسین(ع) خونی تازه را در رگ های شیعیان به جریان می اندازد و همگان را به قیام برای خدا چه به صورت فردی و چه به صورت جمعی دعوت می کند
 هدف امامان از بزرگداشت و اعمال روز اربعین  در رأس بزرگان دین، ائمه بودند که اعمال  مخصوصی را در این روز دستور دادند به عنوان این که مربوط به اربعین حسینی است نه صرف بیستم صفر بودن تا آخرین امام حاضر حضرت امام حسن عسکری ع که زیارت اربعین امام حسین ع را یکی از نشانه های مؤمن برشمردند
1. خواندن پنجاه و یک رکعت نماز (17 رکعت نماز واجب + 11نماز شب + 23نافله)
2. زیارت مخصوصه در روز اربعین  بخاطر همین بسیاری از شیعیان از اقصا نقاط جهان سعی دارند در اربعین خود را به قبر امامشان در کربلا برسانند و آنهایی هم که شرائط سفر ندارند آرزوی چنین زیارتی در دل دارند 3. عظمت مصیبت شهادت امام حسین ع :  علت شدت مصیبت شهادت امام حسین ع کهمصیبةً ما أعظمها و أعظم رزیتها فی الإسلام مصیبتی بوده که نه سابقه ای داشته و نه لاحقه ای
4. بلند خواندن «بسم الله» در نماز
5. انگشتری در دست راست
فرق این مصیبت با مصائب دیگر روشن است
همانگونه که امام مجتبی ع به برادرش فرمود: لَا یَوْمَ کَیَوْمِکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّه از طرفی قیام امام حسین ع  باید زنده می ماند تا خون مبارکش هدر نرود و لذا تمام تلاش ائمه بر آن بود که به نحوی یاد حضرت سیدالشهداء بر سر زبانها باشد در این راه حتی از ابزار گریه و عزاداری به نحو احسن استفاده بردند گریه های امام سجاد ع شاهد بر این مدعی است و این که یکی از راههای زنده ماندن یاد و هدف قیام امام حسین(ع) زیارت حضرت است چه از دور و چه از نزدیک
 اربعین، چرا فقط امام حسین)ع(؟
۱-‏‎ ‎فداکاری‎های امام حسین (ع)، دین را زنده کرد
نقش او در زنده نگه داشتن دین اسلام، ویژه و حائز اهمیت است این فداکاری‎ها را باید زنده نگه داشت 2- مصیبت حضرت امام حسین (ع) امام حسین (ع)، فرزندان، خویشان و یاران آن حضرت را کشتند و اسیران کربلا را به کوفه و شام بردند مصیبت امام حسین(ع)، از همه مصیبت‎ها بزرگ‎تر و سخت‎تر بود
همین عامل کافی است که نشان بدهد چرا برای امام حسین(ع) بیش از امامان دیگر و حتی بیش از پیامبر اسلام(ص) عزاداری می‎کنیم و مراسم متعددی برپا می‎کنیم 3- نابود کردن دین اسلام یزید، قصد نابود کردن دین اسلام را داشت. و دشمنان تلاش کردند تا حادثه کربلا، به کلی فراموش شود و حتی کسانی را که برای زیارت امام حسین(ع) می‎آمدند، شکنجه می‎کردند و می‎کشتند
 در زمان متوکل عباسی، همه قبرهای کربلا را شخم زدند
و مردم را از آمدن برای زیارت قبر امام حسین (ع)، منع کردند. شیعیان هم برای مقابله با اینها، از هر مناسبتی استفاده می‎کردند که یکی از این مناسبت‎ها، حادثه روز اربعین است‎
لذا ائمه علیهم السلام برای ادامه این مسیر و از یاد نرفتن قیام خونین کربلا این روز را بزرگ شمرده و کم کم روایات بسیاری در زمینه ثواب زیارت امام حسین ع در روزهای خاص و در تمام طول سال نقل شد. (کامل الزیارات ابن قولویه، وسائل الشیعه و مستدرک الوسائل و نیز بحار الانوار)
 امام‏ ابو جعفر محمّد بن علی ع فرمود: شیعه ما را به زیارت حسین بن علی ع امر کنید، زیرا که زیارت‏ او ویرانى و غرق و آتش ‏سوزى و خورده شدن توسط درندگان را دفع میکند، و زیارت‏ او بر کسى که به امامت حسین از جانب خداى عز و جل معترف باشد فرض است. (من لا یحضره الفقیه ج‏3، ص494)
مهم‌ترین درس اربعین زنده نگهداشتن یاد و حقیقت شهادت است. به همان اندازه که مجاهدت حسین‌بن‌على(ع) و یارانش به عنوان صاحبان پرچم، با موانع برخورد داشت و سخت بود، به همان اندازه نیز مجاهدت زینب(ع) و مجاهدت امام سجاد(ع) و بقیه‌ى بزرگواران، دشوار بود البته صحنه‌ی آنها، صحنه‌ى نظامى نبود؛ بلکه تبلیغى و فرهنگى بود
درسى که اربعین به ما مى‌دهد، این است که باید یاد حقیقت و خاطره‌ى شهادت را در مقابل طوفان تبلیغات دشمن زنده نگهداشت
از اول انقلاب تا امروز، تبلیغات علیه انقلاب و امام و اسلام و این ملت، چه قدر پرحجم بوده است. چه تبلیغات و طوفانى که علیه جنگ به راه نیفتاد جنگى که دفاع و حراست از اسلام و میهن و حیثیت و شرف مردم بود
ببینید دشمنان علیه شهداى عزیزى که جانشان (یعنى بزرگترین سرمایه‌شان) را برداشتند و رفتند در راه خدا نثار نمودند، چه کردند و مستقیم و غیرمستقیم، در ذهن آدم‌هاى ساده‌لوح در همه جاى دنیا، چه تلقینى توانستند بکنند
اساساً اهمیت اربعین در آن است که
در این روز، با تدبیر الهى خاندان پیامبر(ص)، یاد نهضت حسینى براى همیشه جاودانه شد و این کار پایه‌گذارى گردید
اگر بازماندگان شهدا و صاحبان اصلى، در حوادث گوناگون - از قبیل شهادت حسین‌بن‌على(ع) در عاشورا - به حفظ یاد و آثار شهادت کمر نبندند، نسل‌هاى بعد، از دستاورد شهادت استفاده‌ زیادى نخواهند برد...
اگر زینب ‌کبرى ‌(س) و امام سجّاد(‌ع) در طول آن روزهاى اسارت چه در همان عصر عاشورا در کربلا و چه در روزهاى بعد در راه شام و کوفه و خود شهر شام و بعد از آن در زیارت کربلا و بعد عزیمت به مدینه و سپس در طول سال‎هاى متمادى که این بزرگواران زنده ماندند
اگر مجاهدات و تبیین و افشاگرى نکرده بودند و حقیقت فلسفه‌ى عاشورا و هدف حسین‌بن‌على و ظلم دشمن را بیان نمى‌کردند، واقعه‌ى عاشورا تا امروز، جوشان و زنده و مشتعل باقى نمى‌ماند.
زیارت اربعین در ردیف نمازهای واجب
 اهمیت زیارت اربعین، تنها به این نیست که از نشانه های ایمان است، بلکه طبق این روایت در ردیف نمازهای واجب و مستحب قرار گرفته بر پایه روایت، همان گونه که نماز ستون دین و شریعت است، زیارت اربعین و حادثه کربلا نیز ستون ولایت است براساس فرموده رسول خدا )ص( عصاره رسالت نبوی ،قرآن و عترت است: إنى تارک فیکم الثقلین… کتاب الله و… عترتى أهل بیتى
عصاره کتاب الهی که دین خداست، ستونی دارد که نماز است و عصاره عترت نیز ستونش زیارت اربعین است که این دو ستون در روایت امام عسکری )ع( در کنار هم ذکر شده امّا مهمّ آن است که دریابیم نماز و زیارت اربعین، انسان را چگونه متدین میکنند
مژده پیامبر اکرم به زائرین پیاده امام حسین (ع)
زیارت حسین با خستگی پیاده روی گویی مزه ای دو چندان دارد و اینجاست که پا و دل با هم ارتباط پیدا می‌کنند!
در طول مسیر هنگامی که پاهایمان خسته یا حتی در مواردی جراحتی کوچک پیدا می کند کافی است برای آماده شدن دل کمی اگر مرغ دل را پرواز دهی به وضوح کاروانی را خواهی دید که از کربلا به سوی شام به اسیری می روند
و وقتی نگاهت را به طرفین بر میگردانی و میبینی این چنین با عزت در حال راه رفتنی و اینچنین از تو پذیرایی می شود، مطمئناً با خود می گویی این کجا و آن کجا؟ اینجاست که آدمی می گوید: لایوم کیومک یا اباعبدالله
 چرا زیارت قبر اباعبدالله(ع) این‌قدر ارزش و اهمیت دارد؟ جدا از جنبه‌های اجتماعی و آثار عظیمی که زیارت کربلای اباعبدالله(ع) به ویژه در تجمع ایام اربعین، در عالم به جای می‌گذارد نکته مهمی که زائرین و راهیان کربلای معلی باید مورد توجه قرار دهند، جنبه‌های معنویِ این زیارتِ بابرکت است
 امام صادق(ع):
کسی که به قصد زیارت امام حسین(ع) از منزلش خارج شود اگر پیاده باشد، خداوند بابت هر قدمی که برای زیارت اباعبدالله بر می‌دارد، یک حسنه می‌نویسد و یک سیئه از او محو می‌کند وقتی که به حرم می‌رسد، خداوند او را جزء صالحین برگزیده می‌نویسد. وقتی مناسک او تمام شد، خداوند نام او را جزء فائزین می‌نویسد
 رسول خدا(ص) به شما سلام می‌رساند، و (مژده می‌دهد): عملت را از سر بگیر که تمام گناهان گذشته‌ات بخشیده شده مَنْ‏ خَرَجَ‏ مِنْ‏ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَةَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ص، إِنْ کَانَ مَاشِیاً،… وَ یَقُولُ لَکَ: اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَکَ مَا مَضَى (کامل الزیارات/ص132)
باید این سفر را سفرِ پاکی‌ها ببینیم تا بهره بیشتری از آن ببریم. در مورد امور معنوی هرچه معرفت و درکِ بیشتری داشته باشیم اثرِ بیشتری بر روح ما خواهند داشت
 احساس شرمندگی نسبت به اباعبدالله(ع) است
اینکه بگوییم: یا اباعبدالله(ع) شما این همه زجر در راه خدا متحمل شدی و این همه شکنجه‌ای که بچه‌هایت شدند، در مقابل ما کاری برای تو و در راه خدای تو انجام نداده‌ایم، از طرفی ما را به واسطه محبت تو می‌بخشند برای شرمندگیِ ما تا ابد بس است
 وقتی می‌بینیم که حسین(ع) برای هدایت ما چه هزینه سنگینی پرداخته است، شرمنده می‌شویم و این در حالی است که می‌بینیم ما هیچ کاری برای حسین(ع) نمی‌توانیم انجام دهیم ما واقعاً به ثواب زیارت کربلا محتاج هستیم. وقتی در روز جزا، از کوچکترین گناهان هم نمی‌گذرند، وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَه؛
و از سوی دیگر وقتی می‌بینیم هیچ پاک‌کننده‌ای مانند اشک بر اباعبدالله(ع) و زیارت قبرش نیست واقعاً خودمان را به این زیارت و به این عزاداری محتاج می‌بینیم انشاءالله این توجه معنوی بالا برود‏
پیاده‌روی اربعین حسینی اربعین سرمایه بزرگ اجتماعی جهان تشیع
وسط این اربعین یک سرمایه بزرگ اجتماعی برای جهان تشیع می‌توانید در شکستن حیطه استکبار ببینید در احساس هویت و عزت مندی پیدا کردن شیعیان و همه آنها ببینید
وجود یک روز به عنوان روزی که عزاداران حضرت ابا عبدالله حسین (ع) در کربلا تجمع کنند به عنوان یک میعادگاه بزرگ از نظر آثار اجتماعی و بین‌الملی قابل مقایسه با زیارت‌هایی که در طول سال انجام می‌گیرد نیست و نخواهد بود
وقتی ائمه الهدی (ع) به اربعین سفارش کردند لابد می‌دانستند زمانی خواهد رسید که میلیون‌ها نفر از مشتاقان علاقه‌مند هستند که زیارت اربعین را درک کنند
این سفارش‌ها توسط آخرین امامی که در بین شیعیان حضور داشتند مثل امام حسن عسگری (ع) انجام گرفته و آدم احساس می کند یک معنای ویژه ای در این سفارش بوده که گویی اهل بیت عصمت و طهارت خودشان علاقه مند و مصّر بودند برای اینکه اربعین را میعادگاه قرار بدهند برای کربلا ابا عبد الله الحسین(ع)
«زیارت اربعین»، صرفاً محل احساس و شور نیست، محل اندیشه و شعور هم هست اندیشه و شعور، در شور حسینی شما جاری هست و نیازی به دلسوزی کسانی که از دور شما را نگاه می‌کنند نیست. «تفکر» یکی از آداب عبادت باعظمت زیارت اربعین است. شما در این پیاده‌روی فرصت خوبی برای اندیشیدن و تفکر دارید. یکی از موضوعاتی که باید درباره آن تفکر کرد راز این‌همه تأکید امامان معصوم(ع) به زیارت اباعبدالله الحسین(ع) است. چرا اینقدر سفارش بر زیارت هرساله کرده‌اند؟ و حتی سالی دو یا سه مرتبه. چرا اگر کسی به زیارت کربلا نرود جفا کرده است و عاق رسول خدا(ص) و ائمه هدی(ع) می‌شود؟ چرا زیارت امام حسین(ع) نرفتن، طبق روایت، از عمر انسان می‌کاهد؟ چرا این‌قدر ثواب‌های باعظمت برای زیارت کربلا قرار داده‌اند؟ به‌ویژه تأکید بر پیاده‌روی برای زیارت فرموده‌اند. چرا اربعین را میعادگاه میلیونی زائران قرار داده‌اند؟
خلاصۀ زیارت اربعین در همان چند جملۀ آخرش می باشد  که زائر بعد از اینکه معرفت خودش را  نسبت به امام حسین(ع) اعلام می‌کند که «من به شما معرفت دارم و شما چنین مقام شامخ و والایی دارید...» «وَ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ» (تهذیب‌الاحکام/6/114) یعنی من آمادۀ کمک به شما هستم! این اعلام آمادگی برای نصرت، شاید عصارۀ زیارت اربعین باشد. «حَتَّى یَأْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ» تا وقتی که خدا به شما اذن بدهد و شما دستور قیام بدهید «فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لَا مَعَ عَدُوِّکُمْ» یعنی «من با شما هستم، با دشمن شما نیستم» در زیارت اربعین، این اعلام موضِع را انجام می‌دهیم و برمی‌گردیم. اگر دلشان سوخت و آتش گرفت که «من حرم را سیر زیارت نکردم» عیبی ندارد؛ روز یازدهم محرم هم زینب کبری(س) وقتی از کنار گودی قتلگاه رد می‌شد، نتوانست سیر امام حسین(ع) را زیارت کند. بگذارند این محبت در دل‌شان باقی بماند و برگردند و بگویند: «امام حسین؛ دلم در حرمت جاماند...»
به اربعین، بیشتر بها بدهیم، قدرت اسلام، بیشتر خواهد شد  و دشمنان کمتر به امت اسلامی،  ضربه خواهند زد، و بیشتر از ما حساب خواهند برد در فرج هم همین قاعدۀ «و نَصَرهُ بِالرُّعْبِ» محقق می‌شود و خدا با رعبی که در دل دشمنان می‌اندازد، آخرین امام را کمک می‌کند (امام بَاقِرَ ع یَقُولُ: الْقَائِمُ مِنَّا مَنْصُورٌ بِالرُّعْبِ؛ کمال‌الدین/1/331)
و اربعین مهمترین تجلیگاه قدرتی است که رعب را به دل دشمن می‌اندازد. دشمنان ما وقتی جمعیت میلیونی اربعین را می‌بینند، می‌پرسند: اینها با شعار «یا لَثاراتِ الْحُسَیْن(ع)» کجا دارند می‌روند؟! اینها که هنوز امام‌شان پشت پردۀ غیبت است، اینها که در غیاب امامشان چنین قدرتی دارند، در حضور امامشان چه‌کار خواهند کرد؟! مردم جهان هم وقتی خبر پیاده‌روی اربعین را بشوند، پیگیری خواهند کرد که این‌همه جمعیت برای چه در کربلا جمع می‌شوند؟ به آنها گفته می‌شود که پدر امام زمان‌‌شان هزار سال قبل به اینها فرموده است که اربعین در کربلا جمع شوید. حالا اگر خود امام زمان‌شان بیاید، چه‌کار خواهند کرد؟! 
اربعین از یک مستحب گذشته و امروز یک وظیفه است برای افزایش جمعیت اربعین تلاش کنیم  امید است حماسۀ زیارت اربعین مقدمۀ حماسۀ ظهور باشد شاید اربعین آخرین مرحلۀ اتمام حجت قبل از ظهور باشد باید ابواب «رحمه الله الواسعه» را به روی تمام مردم عالم گشود هر کسی می‌تواند، در پذیرایی زائرین اربعین مشارکت کند میعادگاه اربعین، اوج تجلی بیرق اسلام ناب حماسۀ عاشورا و اربعین، بهترین راه معرفی اسلام ناب به اهل عالم زیارت اربعین رزمایش باعظمت پیروان امام حسین(ع) است شاهد آثار پیاده‌روی اربعین در تقویت جبهۀ مقاومت خواهیم بود  با حضور در اربعین، به اقتدار حسینی در جهان کمک می‌کنیم  زیارت اربعین در آینده پایه معنویت خواهد بود پایۀ اصلی معنویت  اربعین، محبت و ایثار موکب‌داران است اثر پیاده‌روی اربعین را به‌وفور در جوانهایمان دیده‌ایم در پاسخ وهابی‌ها می‌گوییم: ما با حسین(ع) از دینمان محافظت می‌کنیم چه خوبست هیئتی‌ها یاد «یوم‌‌الترویه» را احیا کنند همزمان با شروع حرکت حسین(ع) به کربلا یوم‌الترویه اولین جلوۀ غربت حسین(ع) است در مراسم یوم‌الترویه باید خیانت آل‌سعود به امت اسلامی را یادآوری کرد سفر اربعین را «وظیفه» بدانیم نه صرفاً سفری برای «حال خوش معنوی»
اثر پیاده‌روی اربعین از بزرگترین رزمایش‌های نظامی برای صلح در جهان بیشتر است
اربعین سرمایه بزرگ اجتماعی جهان تشیع در شکستن حیطه استکبار است ما در پیاده‌روی اربعین شعار حسینی خودمان را جهانی می‌کنیم باید قصد کنیم در این سفر مقدس، یک «عنصر کربلایی» شویم شیعیان عراق، ایتام آل محمد هستند از امام حسین(ع) نور قربانی بگیرید پیاده‌روی به سوی حرم امام حسین(ع) پیاده‌روی‌هایِ تمرین ظهور حضرت است فرصت استثناییِ پیاده‌روی اربعین قبل از ظهور را از دست ندهید سعی می‌کنم هرسال در پیاده‌روی اربعین شرکت کنم پیاده‌روی اربعین شهود بسیاری از مراتب عالی معنوی را برای انسان ممکن می‌کند
چرا اربعین را میعادگاه میلیونی زائران قرار داده‌اند؟
امام حسن عسگری(ع) وقتی زیارت اربعین را علامت مؤمن اعلام فرمودند، حتماً حضور میلیونی مومنین امروز را پیش‌بینی می‌کردند و حتماً آن را قصد کرده بودند. چه عاملی مانند امام حسین(ع) میتواند این‌چنین برای امت اسلامی قدرت‌آفرین باشد؟ چگونه می‌توان حماسۀ زیارت اربعین را مقدمۀ تمدن عظیم اسلامی دانست؟ حماسۀ اربعین چگونه تاریخ را ورق خواهد زد؟ بی‌تردید با درک پاسخ این سؤال‌ها ارزش عبادت زیارت اربعین افزایش خواهد یافت. کسانی که به این زیارت نیامده‌اند نیز باید در این‌باره بیندیشند تا متوجه شوند از چه فیض بزرگی محروم شده‌اند در زیارت اربعین «اعلامِ حضور ما» در کربلا مهم است؛ لذا «سلام می‌دهیم» و برمی‌گردیم زائرین اربعین به یک زیارت مختصر در کربلا کفایت کنند و بروند؛ تا سایر مؤمنین هم بتوانند بیایند زیارت کنند
نگو می‌روم زیارت مزار حسین(ع)؛ بگو می‌روم زیارتِ خود امام حسین(ع)! امام صادق(ع) :  کسی که بعد از شهادت ما به زیارت ما بیاید، مانند کسی است که در زمان حیات ما به زیارت ما آمده(جامع‌الاخبار/33)  شما زائرین کربلا باید تصور کنید که می‌روید شخصاً خودِ امام حسین(ع) را زیارت کنید.  پس نگو من می‌روم کربلا که مزار حسین(ع) را زیارت کنم؛ همچنین اهل‌بیت(ع) فرموده‌اند: هر کسی به زیارت ما بیاید مثل این است که به زیارت رسول‌الله(ص) رفته است(کافی/ج4/ص579) لذا وقتی وارد کربلا شدید، یک سلام هم به پیامبر(ص) بدهید. و چون در ایام اربعین می‌روید، و حضرت زینب(س) هم اربعین در کربلا هست پس به ایشان هم سلام بدهید.    شما که زائر پیادۀ اربعین هستی، هرچه گناه و آلودگی هم داشته باشی، ان‌شاء الله در این مسیر پاک می‌شود.
فقط مواظب باش که ابلیس، تو را مأیوس نکند. یکی از مکائد ابلیس این است که انسان را  مأیوس کند. در روز عرفه هم همه را می‌بخشند، تنها گناهی که در روز عرفه بخشیده نمی‌شود، یأس نسبت به خداست و اینکه انسان بگوید: آیا خدا مرا بخشیده است؟ وقتی از این زیارت برمی‌گردی، باید همان‌طوری زندگی کنی، چون به ما اطمینان داده‌اند که در اینجا تمام گناهان‌مان بخشیده می‌شود و می‌توانیم یک زندگی تازه را شروع کنیم (کامل الزیارات/ص132) پس گناهانت را فراموش کن؛ خیلی خودت را تحویل بگیر و با اُمید و حُسن ظن به خدا جلو برو! این سفرِ خودتان را بزرگ بدانید؛ 1400 سال در این راه خون داده‌اند که راه این اربعین برای شما باز شده. هر کسی به شما گفت: «التماس دعا» نگو من لایق نیستم! بگو: «خیالت راحت باشد، وقتی برسم حرم، دعایت می‌کنم و ان‌شاء الله مشکلت حل می‌شود» چون فرموده‌اند که خدا دعای زائر حسین(ع) را رد نمی‌کند.
در اربعین و کربلا تمام گناهان‌مان بخشیده می‌شود و می‌توانیم یک زندگی تازه را شروع کنیم (کامل الزیارات/ص1322) پس گناهانت را فراموش کن؛ خیلی خودت را تحویل بگیر و با اُمید و حُسن ظن به خدا جلو برو!  این سفرِ خودتان را بزرگ بدانید؛ 14000 سال در این راه خون داده‌اند که راه این اربعین برای شما باز شده. کسی اینجا بی‌خودی تواضع نکند و نگوید: «من لایق نیستم!» اگر لایق نبودی، نمی‌گذاشتند اینجا بیایی! ابلیس مدام می‌خواهد تو را مأیوس کند، مثلاً می‌گوید: «مگر تو از عرفا هستی؟! مگر تو مثل آقای بهجت هستی؟!» به او بگو: «من زائر حسین(ع) هستم، اگر نمی‌خواست مرا ببخشد، مرا در این راه نمی‌آورد» هیچ‌وقت نگو: «امام حسین(ع) نمی‌تواند مرا ببخشد!»  هیچ‌کدام از شما جُرمی که حُرّ انجام داد و با شمشیر جلوی حسین(ع) ایستاد، انجام نداده‌اید! فقط باید مراقب باشیم که یک‌وقت دچار عُجب و غرور نشویم. هر موقع خواست شما را غرور بگیرد، بدانید: از شما در این راه پذیرایی می‌کنند ولی از بچه‌های حسین(ع) پذیرایی نکردند، و آنها در این راه گرسنه بودند. به شما در این راه محبت می‌کنند ولی بچه‌های حسین(ع) را تازیانه می‌زدند» کتک خوردن بچه‌های حسین(ع) در این مسیر را یادآوری کنید تا غرورتان بشکند.  و به یاد این بیفتید که در کربلا نبودید تا به امام حسین(ع) کمک کنید و از این بابت شرمندۀ حسین(ع) بشوید.
زیارت حسین(ع) مثل تجهیز ۱۰۰۰ مجاهد به اسب جنگی! و مثل آزاد کردن ۱۰۰۰۰ برده! امام  صادق(ع): کسی که با معرفت به زیارت امام حسین(ع) برود خداوند برایش پاداش آزاد کردن هزار بنده را مى‏نویسد و مانند کسى است که هزار مجاهد را با اسبِ زین کرده و لگام زده تجهیز کند و به جنگ در راه خدا، روانه بدارد. قال الصادق ع: مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع عَارِفاً بِحَقِّهِ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ أَجْرَ مَنْ أَعْتَقَ أَلْفَ نَسَمَةٍ وَ کَمَنْ حَمَلَ عَلَى أَلْفِ فَرَسٍ ٍ مُسرَجَةٍ مُلجَمَةٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کافی، ج4، ص581 اربعین اعلام آمادگی به امام حسین(ع) است. در این فراز عالی و کلیدی از زیارت اربعین، ۲۰ میلیون آدم میگویند: «من آمادۀ یاری شما هستم؛ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّة» در طول پیاده‌روی اربعین همین را به خودت یادآوری کن. فلسفۀ زیارت اربعین همین اعلام آمادگی است و اربعین رزمایش ۲۰ میلیونی است. 
فلسفه رزمایش چیست ؟ اعلام آمادگی: «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُم‏»(انفال،600) در پیاده‌روی  اربعین در دل دشمن رعب می اندازی با اعلام آمادگی خودت. اینکه حضرت فرمودند ثواب آزاد کردن هزار برده، شاید معنایش این است که با هر قدم ما در این مسیر و معرفی امام حسین(ع) به دنیا، هزاران اسیر جهالت و شهوت آزاد می شوند. و با این اعلام آمادگی و رزمایش ما، زمینۀ آزادی بشر از دست ظاغوت و ظلم و جهالت فراهم میشود. حدیث اربعین
اسرار و آداب پیاده روی اربعین (1) :
اسرار معنوی اربعین در باب اسرار اربعین، هم می‌شود به اسرار معنوی اربعین پرداخت و هم به  اسرار اجتماعی، سیاسی و جهانی اربعین. وقتی انسان به عظمت ثواب پیاده رفتن برای زیارت امام حسین(ع) نگاه می‌کند، به این نتیجه می‌رسد که هیچ عملی پرثواب‌تر از این عمل برای مؤمنین، قرار داده نشده (کامل الزیارات134) واقعاً درک انسان از اسرار معنوی این سفر باعظمت عاجز می‌ماند و زیاد تبلیغات نیاز ندارد، هر کسی تجربه کرده باشد، آثار باعظمت معنوی این پیاده‌روی باعظمت را در وجود خودش احساس می‌کند. و دیگر نیاز به تبلیغات ندارد. و این چیزی نیست جز کشش معنوی اربعین برای دل‌های پاک و نورانی. امام «وحدت گسترده» را علامت نصرت قطعی الهی و پیروزی می‌دانست
اسرار اجتماعی، سیاسی، جهانی و تمدنی اربعین
حضرت امام(ره) : من زمانی در فرانسه به پیروزی انقلاب، معتقد شدم که از یک روستایی به من خبر دادند که در آن روستا آن عالِم ده جلو مى‏افتد و مردم دنبال او تظاهرات مى‏کنند و همان شعارهایی که در شهرهای بزرگ داده می‌شد، در آن روستا هم داده می‌شود. (صحیفۀ امام/8/224 و 6/490) امام(ره) می‌فرماید وقتی این داستان برای من نقل شد، به پیروزی انقلاب یقین پیدا کردم چون با تبلیغات نمی‌شود یک ملتی را این‌طوری به صف کرد که در هر کجا، یک شعار واحد را سر بدهند. لذا من این را علامت نصرت الهی دیدم و وقتی خدا این‌چنین در دل‌ها تحول ایجاد کند، این علامت یک پیروزی بزرگی است که خواهد رسید  حضرت امام اینها را نشانۀ نصرت الهی می‌داند و پای همین مثال، تحلیل‌هایی دارد.
اسرار و آداب پیاده روی اربعین (2) : شما اتفاقات باعظمتی که در جریان پیاده‌روی اربعین می‌افتد و  این پذیرایی خودجوش مردمی ببینید. صحنه‌های پیاده‌روی اربعین بسیار باعظمت‌تر از این اتفاقات در اقصی ‌نقاط ایران است. در این پیاده‌روی، عشایر و سایر مردم خون گرم عراق، بعضاً تمام هستی خود را لب جاده می‌آوردند و در اختیار زائرین قرار می‌دهند. صدها میلیون وعدۀ غذایی توسط عشایر و مردم عراق در این مسیر توزیع می‌شود ضمن اینکه زائرین هم برای پیاده‌روی در این مسیر این‌همه سختی و زحمت تحمل می‌کنند؛ بدون اینکه تبلیغاتی برای حضور گستردۀ مردم صورت گرفته باشد این همدلی و این پذیرایی باشکوه از زائرین توسط ملت عراق و حضور این جمعیت میلیونی، یک حرکت خودجوش مردمی است که اسراری دارد. و این اسرار را کسانی که جامعه‌شناسی دینی و نگاه عمیق به سنت‌های دینی دارند، متوجه می‌شوند
بی‌تردید این تحول را باید مقدمۀ ظهور دانست. حضرت امام(ره): اینکه جوان‌های ما تقاضای  شهادت می‌کنند، از علائم ظهور است (این شوق و شعفها به لقاء اللَّه براى آنها حاصل شده است... (صحیفۀ امام/16/129) و شما امروز می‌بینید که میلیون‌ها نفر با اطلاع دقیق از خطرات احتمالی، در این پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند. پیاده‌روی اربعین، نقطۀ اوج دسته‌های عزاداری و تظاهرات برای امام حسین(ع) است حضرت امام(ره) نسبت به دسته‌های عزاداری و تظاهرات دربارۀ اباعبدالله الحسین(ع) عنایت ویژه‌ای دارند: سید‌الشهدا را این گریه‌‏ها حفظ کرده است و مکتبش را این مصیبت‌ها و داد و قال‌ها حفظ کرده؛ این سینه‏ زنیها و این دستجات، و عرض می‌کنم اینها حفظ کرده هر مکتبى هیاهو می‌‏خواهد، باید پایش سینه بزنند، هر مکتبى تا پایش سینه‌زن نباشد، تا پایش گریه‌کن نباشد، تا پایش توى سر و سینه زدن نباشد، حفظ نمی‌‏شود (صحیفۀ امام/8/526)  همان‌طور که امروز می‌بینید ، اوج دسته‌های عزاداری و تظاهرات دربارۀ امام حسین(ع) در پیاده‌روی اربعین دیده می‌شود اگر کسی با نگاه‌ها و بیانات حضرت امام(ره) آشنا باشد، به اسرار اجتماعی، سیاسی و جهانیِ اربعین پی‌خواهد برد
آداب پیاده‌روی اربعین (3) «نشان دادن محبت و احساس برادری دینی» باید باعظمت‌ترین  نمایش‌های برادری را در اربعین بجا آوریم یکی از آداب زیارت که معصومین فرموده‌اند، پرهیز از مجادله و بحث‌های اختلاف انگیز است. چه اشکالی دارد چهارتا کلمۀ عربی-که محبت‌آمیز و صمیمی باشد- یاد بگیرید و آنجا استفاده کنید؟!  با یک لبخند، میلیارها دلار هزینۀ دشمن برای اختلاف‌انگیزی بین محبین اباعبدالله(ع) را بی‌اثر کنید باید باعظمت‌ترین نمایش‌های برادری را در اربعین بجا آوریم
خوش‌خوراکی نکنیم اعتراض امام صادق(ع) به خوش‌خوراکی زوار حسین(ع) یکی دیگر از آداب این  زیارت این است که انسان در مصرف خوراکی‌ها صرفه‌جویی کند و خوش‌خوراکی نکند، «من نان خشک سفره را می‌خورم» یعنی مراقب باشید که حرص و ولع نسبت به این پذیرایی‌ها و خوراکی‌ها ایجاد نشود. (من لایحضره الفقیه/2/ 281) تعقیبات نماز را کمی طولانی کنید و با محوریت نماز جماعت و قرآن به عبادت بپردازید  کسانی که در این سفر تجربۀ بیشتری دارند، عجله‌ای ندارند و 4 روزه میروند  نورانیت خودِ مسیر پیاده‌روی بیشتر از نورانیت زمانی است که شما مقیم کربلا هستید. این هم یک اسراری دارد! برخی دوستان، طراحی کرده‌اند که در مسیر نجف کربلا با گوشی، یک ختم قرآن داشته باشند  باید فهرست آداب پیاده‌روی اربعین تهیه شود و بین «همۀ زائرین» توزیع شود
به اربعین، بیشتر بها بدهیم، قدرت اسلام، بیشتر خواهد شد و دشمنان کمتر به امت اسلامی،  ضربه خواهند زد، و بیشتر از ما حساب خواهند برد در فرج هم همین قاعدۀ «و نَصَرهُ بِالرُّعْبِ» محقق می‌شود و خدا با رعبی که در دل دشمنان می‌اندازد، آخرین امام را کمک می‌کند. (الْبَاقِرَ ع یَقُولُ: الْقَائِمُ مِنَّا مَنْصُورٌ بِالرُّعْبِ؛ کمال‌الدین/1/331) دشمنان وقتی جمعیت میلیونی اربعین را می‌بینند، می‌پرسند: اینها با شعار «یا لَثاراتِ الْحُسَیْن(ع)» کجا می‌روند؟! اینها که هنوز امام‌شان پشت پردۀ غیبت است، اینها که در غیاب امامشان چنین قدرتی دارند، در حضور امامشان چه‌کار خواهند کرد؟! 
اربعین از یک مستحب گذشته و امروز یک وظیفه است برای افزایش جمعیت اربعین تلاش کنیم  امید است حماسۀ زیارت اربعین مقدمۀ حماسۀ ظهور باشد شاید اربعین آخرین مرحلۀ اتمام حجت قبل از ظهور باشد باید ابواب «رحمه الله الواسعه» را به روی تمام مردم عالم گشود هر کسی می‌تواند، در پذیرایی زائرین اربعین مشارکت کند میعادگاه اربعین، اوج تجلی بیرق اسلام ناب حماسۀ عاشورا و اربعین، بهترین راه معرفی اسلام ناب به اهل عالم زیارت اربعین رزمایش باعظمت پیروان امام حسین(ع) است شاهد آثار پیاده‌روی اربعین در تقویت جبهۀ مقاومت خواهیم بود
با حضور در اربعین، به اقتدار حسینی در جهان کمک می‌کنیم  زیارت اربعین در آینده پایه  معنویت خواهد بود پایۀ اصلی معنویت اربعین، محبت و ایثار موکب‌داران است اثر پیاده‌روی اربعین را به‌وفور در جوانهایمان دیده‌ایم در پاسخ وهابی‌ها می‌گوییم: ما با حسین(ع) از دینمان محافظت می‌کنیم چه خوبست هیئتی‌ها یاد «یوم‌‌الترویه» را احیا کنند همزمان با شروع حرکت حسین(ع) به کربلا یوم‌الترویه اولین جلوۀ غربت حسین(ع) است در مراسم یوم‌الترویه باید خیانت آل‌سعود به امت اسلامی را یادآوری کرد سفر اربعین را «وظیفه» بدانیم نه صرفاً سفری برای «حال خوش معنوی»
اثر پیاده‌روی اربعین از بزرگترین رزمایش‌های نظامی برای صلح در جهان بیشتر است اربعین  سرمایه بزرگ اجتماعی جهان تشیع در شکستن حیطه استکبار است ما در پیاده‌روی اربعین شعار حسینی خودمان را جهانی می‌کنیم باید قصد کنیم در این سفر مقدس، یک «عنصر کربلایی» شویم شیعیان عراق، ایتام آل محمد هستند از امام حسین(ع) نور قربانی بگیرید پیاده‌روی به سوی حرم امام حسین(ع) پیاده‌روی‌هایِ تمرین ظهور حضرت است فرصت استثناییِ پیاده‌روی اربعین قبل از ظهور را از دست ندهید پیاده‌روی اربعین شهود بسیاری از مراتب عالی معنوی را برای انسان ممکن می‌کند
چرا اربعین را میعادگاه میلیونی زائران قرار داده‌اند؟ امام حسن عسگری(ع) وقتی زیارت اربعین را  علامت مؤمن اعلام فرمودند، حتماً حضور میلیونی مومنین امروز را پیش‌بینی می‌کردند و حتماً آن را قصد کرده بودند چه عاملی مانند امام حسین(ع) میتواند این‌چنین برای امت اسلامی قدرت‌آفرین باشد؟ چگونه می‌توان حماسۀ زیارت اربعین را مقدمۀ تمدن عظیم اسلامی دانست؟ حماسۀ اربعین چگونه تاریخ را ورق خواهد زد؟ بی‌تردید با درک پاسخ این سؤال‌ها ارزش عبادت زیارت اربعین افزایش خواهد یافت کسانی که به این زیارت نیامده‌اند نیز باید در این‌باره بیندیشند تا متوجه شوند از چه فیض بزرگی محروم شده‌اند در زیارت اربعین «اعلامِ حضور ما» در کربلا مهم است؛ لذا «سلام می‌دهیم» و برمی‌گردیم زائرین اربعین به یک زیارت مختصر در کربلا کفایت کنند و بروند؛ تا سایر مؤمنین هم بتوانند بیایند زیارت کنند
خدا امام زمان(ع) را با رُعب کمک می‌کند اربعین مهمترین تجلیگاه قدرتی که رُعب به دل دشمن  می‌اندازد دیگر نمی‌شود با ذکر حسین(ع) تفریحی برخورد کرد؛ قربان صدقۀ امام حسین(ع) رفتن، دیگر ساده نیست! چون می‌گویند: شما که این‌همه می‌گفتی من فدایت شوم، حالا بفرمایید؛ این گوی و این میدان!... دیگر مسأله جدی شده است مگر می‌شود برای اربعین کم گذاشت؟! وقتی که ما در اربعین حاضر می‌شویم، به اقتدار حسینی در جهان کمک کرده‌ایم  تهیۀ غذا برای عزاداران حسین(ع) سیرۀ امام سجاد(ع) است ایشان وقتی که بانوان بنی‌هاشم به عزاداری برای امام حسین(ع) می‌پرداختند از آنها پذیرایی می‌کرد و به غلامانش می‌فرمود: غذا درست کنید و بگذارید اینها راحت عزاداری کنند (محاسن/2/420) نور خدمت به زائرین این‌قدر بالاست که اینها را جذبِ این‌کار می‌کند  امام صادق(ع) فرموده: هر درهمی برای زیارت امام حسین(ع) خرج کنی، چندین برابرش به تو باز خواهد گشت(کامل الزیارت/123)  
اهل کوفه به‌طور ژنتیک نامرد نبودند؛  بلکه غالباً نخبگان سیاسی جامعه بودند و نخبگان سیاسی  معمولاً نامرد می‌شوند و روی حرفشان نمی‌شود حساب کرد، چون نون به نرخ روز خور هستند. سیاسیون وارد بازی قدرت می‌شوند و کسی که وارد بازی قدرت شد -به نامردی و بی‌وفایی- متهم می‌شود؛ لذا آن‌قدر باید خالص و باتقوا باشد تا متهم نشود. محبت موکب‌داران مهمترین عاملی است که موجب می‌شود، مردم از اقصی نقاط جهان بیایند و در این مسیر قدم بردارند
از مسئولی که می‌گوید: به‌خاطر ده روز (ایام اربعین) ارزش ندارد اینجا اتوبان بزنیم، و مسئولینی که به زائران خدمت نمی‌کنند، مکدر نشوید؛ حسین(ع) از هر کسی کمک نمی‌گیرد این‌همه محبت و التهابی که حسین(ع) در د‌ل‌ها ایجاد کرده یک معجزۀ الهی است. هر کسی در این معجزۀ الهی شرکت کند، نور ایمانش بیشتر خواهد شد. و کسانی که این معجزه را درک و دریافت نمی‌کنند، طبیعتاً از اصلی‌ترین علائم ایمان کم‌بهره‌اند. ما وقتی در اربعین، این جشنِ معجزۀ الهی را می‌بینیم، دیگر از برخی حرف‌ها که دل‌مان را رنجور می‌کند می‌گذریم؛ متأسف می‌شویم وقتی می‌بینیم غیرمسلمان‌ها و غیرشیعیان هم دوست دارند به دستگاه حسین(ع) خدمت کنند، اما برخی نهادهای دولتی نه‌تنها علاقه‌ای نشان نمی‌دهند بلکه می‌خواهند از این فرصت استفاه کنند و هزینه‌هایی را هم از زائرین دریافت کنند!  عبیدالله بن حرّ  به امام حسین(ع) گفت: به یاری شما نمی‌آیم، ولی اسب و اسلحه‌ام مال شما، امام(ع) فرمود: ما از هر کسی کمک نمی‌گیریم ما کُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً (کهف51)
زیارت جابر که اربعین آمد زیارت سیدالشهدا،
این تصادفی نبود که از اونجا رد میشد گفت حالا یه سری هم بریم کربلا؛ این علائم ایمان که امام عسگری علیه السلام میفرمایند: از علائم شیعیان و مومنین زیارت اربعینه، جابر رو این حساب آمده بود کربلا، جابر یه غلامی داشت به نام عطیه، بعد متوجه شدم که عطیه از علمای زمانش بوده، غلام جابر نبوده، با جابر یه دوستی داشته، از او کمک خواسته که به من کمک کن من زیارت اربعین برم؛ عطیه گفت: من دستش را گرفتم تا رسیدیم به یه شریعه ای، گفت: عطیه به من کمک کن که من اینجا غسل به جا بیارم، غسل به جا آورد، لباس های پاکیزه ای به تن کرد میگه دست من را گرفت گذاشت روی قبر شریف، شروع کرد به گریه کردن، اینقدر گریه کرد تا از حال رفت، میگوید رفتم آب آوردم پاشیدم بر روی صورتش تا به حال اولی برگشت، دیدم داره یه نجوایی میکنه با ابی عبدالله: "حبیب لا یُجیب حبیبه" چرا جواب حبیبتون رو نمیدید؟ من دوست شما هستم، من نمیدونم چه حالی به جابر دست داد؟ چقدر توی مغز خودش سیر کرد، یاد بچگی های امام حسین افتاد، میخواست به این معانی اشاره کند حسین جان، تو همان هستی که پیغمبر طاقت شنیدن گریه ات را نداشت..."
و بعد علامه مجلسی مینویسد: بعد از اینکه گریه کرد و با حضرت درد دل کرد بلند شد ایستاد یه جمله به امام حسین عرض ادب کرد "السلام علیک یاوارث علوم الانبیا" سلام بر تو ای وارث علوم پیامبران، که میتونه جز ابی عبدالله و ائمه ای که از نسل او هستند و جد و پدر و مادر و برادر بزرگوارش، کسی جز اونها استحقاق این جمله را ندارند، بنابراین این زیارت از روی تشیع و اعتقاد بوده است.
 

دیدگاههای کاربران